انواع رنگ ساختمانی

قلم دوشنبه کالا
۲۷ آذر, ۱۴۰۲
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
انواع رنگ ساختمانی

رنگ ساختمانی به معنای رنگی است که در طراحی و تزئین ساختمان‌ها از جمله دیوارها، سقف، درب و پنجره‌ها استفاده می‌شود. انتخاب رنگ ساختمانی می‌تواند تأثیر قابل توجهی در ظاهر و احساس کلی ساختمان داشته باشد و می‌تواند بر شادابی، دلبستگی، سرمستی، آرامش و سایر احساسات تأثیر بگذارد. همچنین، رنگ ساختمانی می‌تواند تأثیر مستقیمی بر روی نحوه دریافت و مصرف انرژی ساختمان داشته باشد. با دوشنبه کالا همراه باشید تا شما را با انواع رنگ ساختمانی آشنا کنیم .  

انواع رنگ ساختمانی

  1. رنگ الومینیومی
  2. رنگ ضد خوردگی
  3. رنگ پلاستیک مصنوعی
  4. رنگ گرافیت
  5. رنگ پلاستیک
  6. رنگ روغنی
  7. رنگ سلولزی
  8. رنگ اتیل سیلیکات
  9. رنگ پایه سیمان
انواع رنگ ساختمانی

رنگ ساختمانی الومینومی

رنگ‌ های آلومینیومی، به رنگ‌ هایی گفته می ‌شود که از ترکیب ذرات آلومینیوم و رنگ‌های الکلی به دست می ‌آیند. استفاده از رنگ الکل، باعث کاهش زمان خشک شدن رنگ می ‌شود. این نوع رنگ‌ها عمدتاً برای رنگ‌آمیزی سطوح چوبی، فلزی و سایر مواد استفاده می ‌شوند. استفاده از رنگ ‌های آلومینیومی دارای مزایایی است که شامل ضدآب بودن، عدم انتقال جریان الکتریسیته، مقاومت در برابر خوردگی و جلوگیری از رسوب‌ها می‌ شود. همچنین، استفاده از این نوع رنگ در مکان‌ های تاریک باعث می ‌شود تا سطح مورد نظر به خوبی قابل رویت باشد.

رنگ ضد خوردگی

از اسم این رنگ پیداست که برای جلوگیری از خوردگی سطح استفاده میشود . این نوع رنگ را بیشتر بر روی فلزات قرار میدهند . استفاده از این رنگ به علت قیمت پایینش بسیار مقرون به صرفه است .

رنگ ساختمانی پلاستیکی مصنوعی

رنگ های پلاستیکی که از رزین های متنوعی تشکیل شده اند، در صنعت پلاستیک عمدتاً برای رنگ آمیزی مختلف اشیاء مورد استفاده قرار می گیرند. این رنگ ها از ویژگی های مثبتی مانند ضد آب بودن، مقاومت در برابر تغییرات جریان الکتریکی و مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی برخوردار هستند. همچنین، خشک شدن سریع و حفظ کیفیت و رنگ خود برای مدت طولانی، مزیت های دیگری از استفاده از این رنگ ها محسوب می شوند.

رنگ گرافیت

همانطور که از اسم این رنگ پیداست از گرانیت تهیه میشود و رنگ سیاهی دارد که بیشتر برای رنگ آمیزی فلزات و یا زیر ساز رنگ استفاده میشود .

رنگ ساختمانی پلاستیک

این رنگ از پلاستیک تهیه میشود و سرعت خشک شدن بسیار بسیار بالایی دارد . 

رنگ روغنی

رنگ‌های روغنی، یکی از محبوب ‌ترین انواع رنگ ‌ها هستند. ترکیبات اصلی و پایه این رنگ‌ها شامل سرب سفید، روی، لیتوفن، سرب قرمز و اکسید تیتانیوم است. استفاده از رنگ‌های روغنی علاوه بر اقتصادی بودن، بسیار آسان است و معمولا سه لایه از این رنگ بر روی سطوح استفاده می‌شود. این رنگ‌ها قابلیت رنگ‌آمیزی سطوح مختلف را دارند، اما باید در نظر داشت که در مناطق با رطوبت بالا استفاده از آنها مناسب نیست.

رنگ ساختمانی سلولزی

از پرهزینه ترین رنگ های موجود رنگ سلولزی است . این رنگ ها در برابر عواملی همچون اسید ، آب و سایر عوامل مقاوم است . این رنگ ها جزو ویژه ترین رنگ های بازار است .

رنگ اتیل سیلیکات

ترکیب رنگ سیلیکاتی شامل سیلیکس و رزین است. این رنگ ها به دلیل حضور سیلیکات، خاصیت چسبندگی بسیار بالایی دارند و پس از خشک شدن، سطحی سخت و مقاوم را ایجاد می‌کنند. استفاده از این نوع رنگ می‌ تواند مقاومت در برابر گرما را بالا ببرد. همچنین، رنگ سیلیکاتی هرگز با سطوح فلزی واکنش نشان نمی ‌دهد؛ بنابراین، می‌توان آن را برای روکش فلزی و در شرایط آب و هوای گرم استفاده کرد.

رنگ پایه سیمان

رنگ سیلیکاتی، همانطور که از نام آن پیداست، به بنیان سیمانی ساخته شده است. این رنگ به صورت پودری در دسترس است و در زمان استفاده باید مقداری آب به آن افزوده شود. رنگ سیلیکاتی دارای خاصیت ضد آب است و می‌توان از آن برای سطوح خارجی یا بیرونی استفاده کرد.

 سخن پایانی

در این مقاله شما را با رنگ ساختمانی و انواع رنگ ساختمانی اشنا کردیم . به انواع رنگ های ساخنمانی نظیر رنگ الومینیومی ، رنگ ضد خوردگی ، رنگ پلاستیک مصنوعی ، رنگ گرافیت ، رنگ پلاستیک  ، رنگ روغنی ، رنگ سلولزی ، رنگ اتیل سیلیکات و رنگ پایه سیمان آشنا شدید . امیدواریم این مقاله مورد رضایت شما مخاطبین عزیز قرار گرفته باشد .

منبع : amoodgostar.com

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.